Fodring af kaniner

Hø skal udgøre ca. 85 procent af kaninens kost og fodres ad libitum.
Dette svarer til at kaninen skal spise en bunke hø der er større end den selv hver dag. Høet skal dufte friskt, gerne være grønt, og må ikke støve. Det bedste hø til voksne kaniner er et urtegræs- eller et græshø, med mange forskellige græssorter.

Høet skal forsyne kaninen med fibre der sikrer god fordøjelse, og er med til at give lang tyggetid der slider tænderne. Da høet er den vigtigste bestanddel i kaninens kost, kan det godt svare sig at bruge lidt ekstra penge på hø.

Grøntsager

Grønt skal udgøre ca. 10 % af den daglige kost.

Giv ca. 1dl blandet bladgrønt per kilo kanin. Undgå at fodre med frugt hver dag og kun i meget små mængder da frugt har et højt sukkerindhold.

Den største andel af grøntsager, skal bestå af grove grøntsager eller ukrudt. Introduktionen til grønt og græs skal være langsom. Bliver kaninens afføring våd, er det gået for hurtigt og kaninen må på hø-diæt til afføringen er normal igen.

Kraftfoder

Kraftfoder er kaninens vitaminpille og skal udgøre ca. 5 % af kosten.

Man skal kigge sig rigtig grundigt for når det gælder kraftfoder. Undgå mysliblandinger med mange forskellige ingredienser. Kaniner er nogle slikmunde og vil oftest spise de lækreste dele og efterlade resten indtil der bliver fyldt op i skålen igen. Problemet er at de på den måde ikke får de vitaminer/mineraler de skal have.

Vælg i stedet et godt kvalitets pillefoder med kun én slags piller. Herved kan kaninen ikke sortere. Der findes mange forskellige varianter, og ikke alle er af lige god kvalitet, men af gode mærker kan nævnes ”Burgess Excel” og ”Science selective”.

Følg fodringsanvisningen på posen og giv ikke mere end den anbefalede mængde. Regn med max 20g foderpiller pr kg kanin dagligt.

Grene

Kaniner elsker at spise barken og bladene fra grene og de er en god kilde til fibre.

Gode grene er: æble, pære, birk, bøg, hassel, brombær, gran og hindbærgrene. Undgå grene fra stenfrugttræer som blomme og kirsebær.

Grøntliste:

Hoveddelen af det grønne: Mørkt bladgrønt (gulerods- selleritoppe), friske krydderurter (basilikum, persille, koriander), ukrudt (skvalderkål, mælkebøtter, vejbred, brombærblade)

15% af det grønne: Peberfrugt, selleri, fennikel, squash, gulerod. Kan langsomt tilvænnes til kål.

Snacks/slik: Frugt (blåbær, jordbær, æble, kiwi). Kernerne i frugterne fjernes.

Undgå: stenfrugter, avokado, kartofler, majs, rabarber, løg, hvidløg, porrer.