Gigt

Hos hund og kat

Årsag

Årsagen til gigt kan enten være primær uden kendte underliggende faktorer, eller sekundær til en ledsygdom, så som albue- og hofteledsdysplasi, patellaluxation (løs knæskal) og osteochondrose (vækstforstyrrelse i skelettet), samt til en skade så som korsbåndslæsion eller brud. Store eller mellemstore hunderacer er specielt udsatte, men også mindre hunderacer og katte rammes.

I forbindelse med gigt kan bevægeligheden blive nedsat, dels på grund af fortykket ledkapsel, og dels på grund af smerte i leddet når dette er i yderpositioner. Senere i udviklingen kan der findes krepitation (en skrabende/knasende lyd) når benet bøjes og strækkes.

Ved nedbrydning af det gigtramte led kan ledbrusken blive slidt ned, så den underliggende knogle fritlægges, hvilket sædvanligvis medfører smerte. Kroppen kompenserer ved at opbygge mere knogle rundt om leddet for at reducere bevægeligheden, og dermed mindske smerten når knoglerne gnider mod hinanden.

Forandret muskulatur og overbelastning af andre led kan være en følge af det forkerte belastningsforhold, som et sygt led medfører. Dette fører desuden ofte til en smertefuld tilstand i muskulaturen, som nogle gange kan være lige så smertefuld for dyret som ledsmerten i sig selv.

Symptomer

Symptomer ved gigt kan variere meget. De mest almindelige symptomer er halthed og stivhed i varierende grad, og ses oftest når hunden/katten rejser sig efter at have hvilet. Det er tit, at haltheden og stivheden reduceres når musklerne bliver varme. Ofte forværres haltheden efter voldsom motion, leg eller arbejde.
Graden af halthed og stivhed kan tilmed variere med årstiderne.

På grund af smerte eller stivhed, er hunde/katte med gigt ofte uvillige eller ude af stand til at udføre visse former for bevægelser eller øvelser, så som at rejse sig, hoppe og/eller gå på trapper.

Andre symptomer kan være:

• Uvillig til at lege eller sakker bagud på gåture
  • Smerte ved berøring
  • Adfærdsændring
  • Slikken og gnaven på udsatte kropsdele
  • Træthed
  • Nedsat appetit
  • Øget uro

Medicinsk behandling

En vigtig del af gigtbehandlingen, består i at mindske betændelsestilstanden i leddet. Med det rigtige medicinvalg plejer man at kunne opnå en lindring af ubehaget, og en forbedring i livskvaliteten. Nogle dyr kan nøjes med en kort periode i medicinsk behandling, mens andre har behov for livslang behandling.

Ernæring og kosttilskud

Der findes fodertilskud, som indeholder både glukosamin og chondroitinsulfat, som normalt findes i kroppen, og som er vigtige byggesten i dannelsen af ny brusk. Mange hunde/katte har god gavn af disse kosttilskud, og i nogle tilfælde kan de mindske behovet for medicinsk behandling.

Overvægt

Øget belastning på grund af overvægt kan fremskynde nedbrydelsen af ledbrusk ved gigt. Er hunden/katten overvægtig, vil et vægttab medføre nedsat smerte og nedsat behov for medicin hos gigtpatienter.

Hvis hunden/katten er overvægtig, findes der specialfoder med mindre fedt og flere fibre, som medvirker til at vægttabet kan gå hurtigere og nemmere. Chancen for at et vægttab lykkes, øges betydeligt hvis hunden/katten regelmæssigt kontrolvejes på klinikken, i samråd med dyrlæge eller veterinærsygeplejerske.
Ved disse vejninger kan man også drøfte eventuelle udfordringer der måtte komme i forbindelse med
vægttab.